Van hot naar her - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Lindsay Dekker - WaarBenJij.nu Van hot naar her - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Lindsay Dekker - WaarBenJij.nu

Van hot naar her

Door: Lindsay Dekker

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

20 Juni 2014 | Ghana, Sunyani


Waar zal ik eens beginnen, weer genoeg meegemaakt de laatste 2 maanden. Laat ik eens beginnen bij Koningsnacht. Donderdag 24 april vertrok ik met nog 3 andere vrijwilligers richting Accra om daar een aantal dagen te verblijven bij de plaats Kokrobite ongeveer een uur van Accra. Wij verbleven bij Kokrobite Garden een soort paradise midden in een dorpje waar je het totaal het niet zou verwachten. Op 25 april vierde we Koningsnacht in Accra. Eerst bij het huis van de Nederlandse Ambassadeur, wow wat een huis en tuin, super bijzonder om op die manier Koningsnacht te beginnen aangezien we ook allemaal Nederlandse hapjes kregen voorgeschoteld.
Na zo’n 2 uur vertrokken we naar de plek waar Koningsnacht werd gevierd zo’n 10 minuten verderop! Een hoop Nederlandse mensen werden daar gespot. Aangezien niemand de dansvloer betrad namen wij maar het initiatief en ja hoor het hielp niet veel later stroomde de dansvloer langzaam voller. Wat een gezelligheid. Ook daar kregen we Nederlandse hapjes voorgeschoteld zoals kroket.
Na Koningsdag hadden we nog een aantal dagen doorgebracht op Kokrobite heerlijk even bijkomen aan het zwembad. Maandag avond 28 april kwam mijn broer Colin aan in Accra voor ruim 2 weken. Best gek om dan opeens weer familie te zien na 2 maanden, leuk om mijn broer weer te zien. We verbleven in een guesthouse ongeveer 20 min van het vliegveld af. Een mooi verblijf met airco en warm water! Na 2 maanden weer eens warm water, gek eigenlijk. Hoe verwend zijn we eigenlijk.
De volgende dag vertrokken we met de taxi naar de het trotro station. Een trotro is eigenlijk een klein busje die volle snelheid over de weg rijdt! Opgepropt met allemaal Ghanezen vertrokken we richting Cape Coast zo’n 2 ½ rijden van Accra. Daar aangekomen moesten we nog een half uurtje met de taxi rijden naar KO-SA Beach resort. Heerlijk om ook daar nog even een aantal dagen door te brengen aan het strand heerlijk aan de cocktailtjes en het heerlijke eten! Daar hadden we 3 dagen doorgebracht en ook wat van de omgeving bekeken. Zo zijn we naar Kakum National Park geweest met hele hoge touwbruggen door de bossen wauw daar kijk je echt je ogen uit en zie je sommige mensen met moeite de brug over gaan vanwege hoogtevrees en omdat de brug ook wat heen weer gaat als je er overheen loopt. In Kokum waren wij ook een kijk object voor een Ghanese klas. Ze wilde allemaal met ons op de foto, even de beroemdheid uit hangen haha. Na Kakum ook nog bij Elmina Castle geweest de slaven forten in Elmina vlakbij Cape Coast. Ook al was ik er al een keertje eerder geweest toch keek ik weer mijn ogen uit, als je voorstelt dat mensen daar als slaven werden gehouden en de manier waarop, ongelofelijk!
Na 3 dagen KO-SA en lekker genieten op het strand vertrokken we met de trotro naar Kumasi om van daaruit naar Sunyani door te gaan, naar Hanukkah. In Kumasi aangekomen na 3 ½ a 4 uur, waarvan we nog een tijdje door de stad Kumasi zelfde reden aangezien het giga druk was, totaal niet mijn stad. Wat een gekkenhuis. Mensen lopen gewoon met zijn alle over de weg terwijl de auto’s er al toeterend proberen doorheen te manouveren. Eindelijk aangekomen bij het trotro busstop kregen we te horen dat we nog zo’n 2 uur moesten wachten tot we zouden vertrekken, dat zaggen we niet zo zitten en we besloten verder te gaan met de taxi. Halverwege de middag kwamen we eindelijk aan in Sunyani, Hanukkah. Geweldig om dan na een weekje ertussen uit te zijn geweest de kinderen weer te zien. Hoe enthousiast ze allemaal weer op je af komen en je naam roepen.
Wat was het weer geweldig om weer terug te zijn. De container met spullen uit Nederland was na maanden eindelijk aangekomen in Sunyani, dus mijn broer, ik en alle andere vrijwilligers konden aan de bak in de school. Al het schoolmeubilair, speelgoed, computers enzovoorts moesten allemaal naar de juiste lokalen gebracht worden. Gelukkig is Colin erg handig met computers dus dat kwam heel mooi uit! Alle computers werden bij elkaar gezet en elkaar vastgezet in het computer lokaal. En al het meubilair werd naar de lokalen gebracht nadat deze in elkaar waren gezet. Wow wat een werk, maar zeker de moeite waard om te helpen, zeker als je gaat beseffen naar wat voor mooie en goeie school de kindjes straks gaan! Alle kinderen moeten toch gewoon goed onderwijs volgen. Dat wordt op deze manier mogelijk gemaakt.
Wauw wat een mooie spullen hebben ze gekregen voor de school en wat veel. Van bedjes, verschoontafel tot tafels en stoelen. Sommige spullen moesten eerst in elkaar worden gezet voordat ze naar de klassen konden worden gebracht. Nadat ze naar de klassen waren gebracht moest er af en toe nog even iets worden verplaatst naar een andere klas aangezien het toch niet op de juiste plek stond. Maar na wat gepuzzel stond het uiteindelijk goed, al het speelgoed nog even in de opslagruimte geplaatst want eerst moeten de klassen nog netjes worden gemaakt. Binnenkort kunnen we daar mee aan de slag.
Ook buiten de school moest er veel gebeuren en hielpen we veel mee het scheppen van zand dat verplaatst moest worden over het schoolplein. Wij schepte het zand in de kruiwagens en een werker verplaatste deze naar de plek waar het heen moest. Jeetje, wat een werk dan ga je even beseffen hoe zwaar het is. Alles moet daar nog met de hand gedaan worden, niet zoals bij ons met machines.
Op Hanukkah natuurlijk ook weer een hoop te beleven geweest zoals bijvoorbeeld het vieren van Pasen. Alle kinderen hadden paaseieren geschilderd en wij hadden deze verstopt over het hele plein op Hanukkah. De eieren werden allemaal in hun eigen gemaakte bakje gestopt. Ik vraag mij af of uiteindelijk alle eieren zijn gevonden aangezien we er echt heel veel hadden verstopt, haha. De kinderen vonden het geweldig.
Verscheidende keren weer in het ziekenhuis beland met kinderen. Voor gewone controles maar ook met zieken kindjes. Zelf ook nog erg ziek geweest nadat het op een gegeven moment van alle kanten naar buiten kwam, het bleek dat ik buik tyfus had gelukkig zijn er antibiotica pillen voor en na 5 dagen ziek en slap te zijn geweest voel ik mij nu weer goed! . Door mijn ziekte kon ik uiteindelijk ook niet mee met mijn broer om nog een aantal dagen te genieten van het strand en besloot ik op Hanukkah te blijven en is mijn broer uiteindelijk zelf nog 2 dagen naar het strand gegaan voordat hij weer naar Nederland vertrok. Dit nadat we al langer op Hanukkah waren verbleven dan eigenlijk de bedoeling zou zijn aangezien we het allebei erg leuk vonden om te helpen in de school haha.
Gelukkig zijn ook alle kinderen weer allemaal gezond en zijn er weer 3 kinderen geadopteerd de baby tweeling Aeron en Alice en baby Kate. Geweldig om te zien dat dit gewoon allemaal kan in een land als Ghana! Maar we gaan ze zeker missen ook al weet ik dat het natuurlijk super goed is dat ze naar een eigen gezinnetje kunnen. Hopelijk worden het gezonde en gelukkige kinderen in hun nieuwe gezin!
Met dit leuke nieuws wil ik mijn verslag voor deze keer eindigen.
Tot snel!

Lindsay
xx

  • 21 Juni 2014 - 09:33

    Lindsay Dekker:

    Hallo bedankt voor de leuke reacties de vorige keer! Laat gerust weer een reactie hieronder achter! Leuk om te lezen ! Lindsay x

  • 21 Juni 2014 - 14:25

    Ria UItendaal:

    Hoi Lindsay met tante Ria je bent gelukkig weer opgeknapt. Leuk dat Collin er ook nog een poosje was en ook
    nog wat kon doen daar. Wat mooi om te zien al die schoolspullen en speelgoed daar in de klaslokalen.
    Er is daar echt goed werk verricht door iedereen en daar hoor jij ook bij mooi van je.
    Geniet je ook nog een beetje van Oranje. We zullen wel zien hoe het verder gaat maar ze zijn nu gewoon
    door.Lindsy nog veel plezier daar maar dat zal wel lukken met al gelukkige lieve kinderkoppies.

    Lieve groet tante Ria
    en oom Hans.






    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lindsay

20 februari 2014 is het dan zover dan vertrek ik weer naar Ghana, Hanukkah Children's Home ditmaal voor een periode van bijna 6maanden. Deze keer ga ik alleen naar Ghana! Dit is de site waar ik jullie ditmaal op de hoogte houdt van alle in en outs van voor mij vertrek en mijn periode in Ghana! Laat gerust een reactie achter op al mijn blogs!! Leuk! Liefs Lindsay x

Actief sinds 08 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1236
Totaal aantal bezoekers 3571

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 02 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Hanukkah Children's Home

Landen bezocht: